Bestuur en organisatie
Op deze en onderliggende pagina’s lees je hoe we op bestuurlijk niveau samenwerken en hoe de ambtelijke organisatie in elkaar zit. Ook de verbinding met Midpoint Brabant vind je hier nader toegelicht.
Overlegstructuur
Burgemeesters en wethouders komen tenminste vier keer per jaar samen op Hart van Brabantdagen aan verschillende overlegtafels. De inhoudelijke overlegtafels van wethouders noemen we portefeuillehoudersoverleggen (poho’s). Daarnaast komen op deze dagen diverse andere gremia samen in het kader van de regionale samenwerking, zoals de griffiers en de gemeentesecretarissen. In de agenda is een overzicht van deze overlegmomenten te vinden. Bij de vergaderstukken is per overleg een agenda en openbare besluitenlijst opgenomen.
Voor de ambtelijke afstemming en voorbereiding zijn er werkgroepoverleggen, die een eigen overlegcyclus volgen.
Netwerkorganisatie
Onderstaande praatplaat geeft onze netwerksamenwerking weer.
Toelichting op de praatplaat
- Besluitvorming vindt plaats in iedere raad, gekozen door inwoners van ieder van de elf Hart van Brabantgemeenten. Regionale samenwerking draagt bij aan de realisatie van lokale ambities, zoals ook uitgelegd op de pagina over de staatkundige positie van onze samenwerking. We werken via verlengd lokaal bestuur, waarbij de burgemeesters en wethouders samenkomen aan regionale overlegtafels, en zij ‘in eigen huis’ het gesprek met hun raad voeren over deze samenwerking.
- Het algemeen bestuur (AB)van Regio Hart van Brabant wordt gevormd door de burgemeester van iedere gemeente (de raad mag ook een wethouder afvaardigen in plaats van een burgemeester). Vanuit het algemeen bestuur vormen drie van hen het dagelijks bestuur.
- Het algemeen bestuur wordt geadviseerd door de regionale adviescommissie (RAC). Dit is een overlegtafel met van iedere gemeente één raadslid en één plaatsvervangend lid.
- De aansturing van programma’s en projecten is belegd bij de portefeuillehoudersoverleggen (poho’s), waar per poho een wethouder van ieder van de samenwerkende gemeenten plaatsneemt.
- Naast de bestuurlijk overlegtafels is er een breed ambtelijk apparaat dat de overleggen faciliteert, de bestuurders adviseert. Meer hierover lees je op de pagina’s van de kring gemeentesecretarissen (KGS) en die van het ambtelijk netwerk en regiobureau.
- De uitvoering van programma’s en projecten wordt door projectmatig samen te werken, opgepakt door ambtenaren van de samenwerkende gemeenten.
Op de vervolgpagina’s lees je welke overlegtafel waarover gaat en wie waaraan deelneemt.