Sinds 1 januari krijgt de implementatie van de nieuwe inkoopstrategie vorm. De inkoopstrategie legt de basis voor de herinrichting van het sociaal domein om goede zorg tegen betaalbare kosten te leveren. Er worden al ruim 4000 cliënten in het nieuwe systeem ondersteund. Deze maand komt er ook meer duidelijkheid voor onderaannemers over hun positie.
Voortvarend aan de slag
Alle betrokken partijen, gemeenten en zorgpartners, zijn hard aan de slag deze ontwikkeling vorm te geven. Daarbij gaat er veel goed: zo worden er al ruim 4000 cliënten in het nieuwe systeem ondersteund. Dat is ruim een derde van het totaal.
Duidelijkheid voor onderaannemers
Er zijn natuurlijk ook hobbels in het proces. Zo was er de afgelopen maanden veel discussie over het gebrek aan duidelijkheid voor onderaannemers. In een zorgvuldig proces heeft de Coalitie Hart van Brabant intussen gesproken met alle (potentiële) onderaannemers over hun expertise en met de betrokken gemeenten over hun behoeften. Dat leidt deze maand (juni) tot duidelijkheid voor de onderaannemers. Daarbij is teleurstelling bij sommigen onvermijdelijk. In het totale sociale domein gaan we van ongeveer 357 naar circa 65 aanbieders om de samenwerking te bevorderen en de kosten te beheersen. Deze duidelijkheid is een belangrijke stap, maar onze complexe opgave vraagt ook de rest van het jaar veel inzet van zowel gemeenten als zorgpartners.
Meer informatie
Wil je meer lezen over de nieuwe inkoop in het sociaal domein, kijk dan op www.regio-hartvanbrabant.nl/inkoopsociaaldomein.