Verkeersveiligheid heeft hoge prioriteit in de provincie Noord-Brabant. Dat is nodig gezien de stijgende trend van het aantal verkeersslachtoffers de afgelopen jaren (zowel landelijk als in Noord-Brabant). Het leed dat daarmee gepaard gaat én de maatschappelijke gevolgen en kosten zijn groot.
Akkoord op BVVP
De Brabantse verkeersveiligheidspartners, bestaande uit de Brabantse gemeenten, Rijkwaterstaat, politie, de provincie en het Openbaar Ministerie, hebben de afgelopen maanden gewerkt aan het nieuwe Brabants Verkeersveiligheidsplan (BVVP 2024-2027). Het wethoudersoverleg Mobiliteit van de samenwerkende gemeenten in Regio Hart van Brabant ging ook akkoord met het BVVP. En met de voorstellen hoe de belangrijkste focusthema’s uit het BVVP vertaald worden in een concreet uitvoeringsprogramma voor de jaren 2025 – 2027. We maken afspraken over inzet van capaciteit en middelen in de uitwerking van het Meerjarig Multimodaal Mobiliteitspakket (MMMP) en het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) van onze regio.
Gedragsaspect
In heel veel gevallen is gedrag oorzaak van een ongeval. Aandacht voor veilige infrastructuur is een verantwoordelijkheid van elke wegbeheerder. Handhaving ligt bij de politie en het OM. Maar er is geen wettelijke verantwoordelijkheid weggelegd voor het bevorderen van gewenste verkeersgedrag. Juist voor het gedragsaspect is samenwerking nodig om het verschil te kunnen maken.
Focusthema’s
Het nieuwe BVVP richt zich bij dat gedragsaspect op de volgende focusthema’s:
- fietsers
- afleiding
- onervaren verkeersdeelnemers
De al in gang gezette risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid en het datagedreven werken worden gecontinueerd. De aandacht voor data-inwinning en vertaling ervan in interventies wordt verstrekt.
Middelen
De provincie ziet verkeersveiligheid als belangrijk afwegingscriterium bij het totale investeringspakket van € 184 miljoen in het kader van de Meerjarige Multimodale Mobiliteitspakketten. Zij heeft voor de lopende bestuursperiode tot en met 2027 de benodigde middelen en capaciteit vrijgemaakt voor verkeersveiligheid. Het gaat jaarlijks om:
- € 1,17 miljoen en 5,75 fte voor de Brabantbrede regie op verkeersveiligheid (gedrag, infrastructuur en handhaving);
- € 0,65 miljoen en 1 fte voor risicogestuurd en datagedreven werken;
- € 3,75 miljoen cofinanciering voor verkeerseducatie op scholen, gedragsprojecten gericht op de focusthema’s uit het BVVP, en gedragsprojecten gericht op regionale/lokale risicothema’s, met prioriteit voor verkeerseducatie op scholen en de Brabantbrede focusthema’s;
- € 3,33 miljoen en 0,5 fte voor infrastructurele maatregelen op schoolfietsroutes (maximaal 50% cofinanciering), als impuls op de wettelijke wegbeheerdersrol van gemeenten.
Cofinanciering verkeerseducatieprogramma’s
De cofinanciering voor verkeerseducatieprogramma’s van 80% is in 2025 weer van toepassing. Bij de verdere uitwerking van het uitvoeringsprogramma 2025-2027 wordt bekeken of dit percentage naar beneden kan. Zodat er met de dan vrijkomende middelen meer aandacht kan zijn voor de focusthema’s uit het BVVP en gedragsprojecten uit de regionale en lokale uitvoeringsprogramma’s verkeersveiligheid.
Meer informatie
Neem contact op met Selinde Vetkamp.